STUDEREN: Julia studeerde achter de tralies: ‘Ik wilde mezelf blijven ontwikkelen’

Meer dan 2.000 Nederlanders zitten in een buitenlandse gevangenis blijkt uit cijfers van Amnesty International. Ook dit overkwam Julia*. Zij bracht 3 jaar door in een Afrikaanse gevangenis. Een studie in de tijd dat ze in de gevangenis zat, bood haar perspectief.

Bedreigingen van medegedetineerden, corruptie en afpersing: Julia’s detentie was een heftige periode. “De omstandigheden waren zeer slecht. Van de bewakers hoefde je geen hulp te verwachten, tenzij je ervoor betaalde. Het was er ook erg smerig. Overal liepen ratten en kakkerlakken. De hygiëne en sanitaire voorzieningen waren dramatisch en er braken dan ook geregeld besmettelijke ziektes uit.”

Studeren achter de tralies
Voordat Julia vast kwam te zitten, volgde ze een universitaire opleiding. “Hier moest ik door mijn gevangenschap mee stoppen. Gelukkig kwam ik in contact met de stichting Educatie Achter Buitenlandse Tralies.Zij werken samen met NHA cursussen & opleidingen en boden mij de kans om een studie te volgen. Het was een lichtpuntje in een zware tijd en ik keek ernaar uit om mezelf te blijven ontwikkelen.”

Een grote uitdaging
De keuze viel op de studie Commerciële Teksten Schrijven. Het complete lespakket werd opgestuurd naar de gevangenis en zo kon Julia aan de slag. Al was het studeren achter tralies wel een uitdaging vertelt Julia. De cel was overvol en had geen tafel. “Ik sliep in het onderste bed van een stapelbed en daar studeerde ik ook. Ik zat dus voorover gebogen op mijn bed huiswerkopdrachten te maken. Er was niet eens genoeg ruimte om rechtop te zitten. Ook het inleveren van het huiswerk ging niet van een leien dakje. Ik had geen toegang tot een computer en internet, dus maakte mijn huiswerk ouderwets met pen en papier en moest het steeds opsturen.”

Jaloezie en gestolen huiswerk
Helaas waren de medegevangenen niet zo blij met de kans die ze kreeg om te studeren en dat leverde extra problemen op. Julia: “Ze waren erg jaloers en probeerden mijn studie te saboteren. Het is een aantal keer voorgekomen dat ik mijn huiswerk opnieuw moest maken, omdat het gestolen was. Maar dit hield mij niet tegen, het motiveerde mij juist om er alles aan te doen om positief uit deze situatie te komen.”

Meedenkende docent
De feedback, tips en het meedenken van haar NHA-docent loodsen Julia door de studie heen. “Mijn docent motiveerde me enorm. Zonder hem was het niet gelukt. Hij begreep hoe belangrijk deze studie voor me was en paste sommige huiswerkopdrachten voor me aan wanneer mijn situatie het niet toeliet om ze te maken. Zo moest ik een artikel schrijven over een fi lm, maar ik kon deze fi lm natuurlijk niet bekijken vanuit de gevangenis. Ik kreeg meteen een vervangende opdracht toegestuurd.”

Weer aan het werk
Julia beseft sinds ze weer op vrije voeten is dat haar studie haar veel goeds bracht. “Doordat ik me – ondanks de benarde situatie – kon blijven ontwikkelen, is de detentieschade beperkt gebleven. Ik heb dankzij de opleiding een minder groot gat op mijn cv en eenmaal thuis haalde ik mijn diploma meteen. Daardoor kon ik in Nederland weer snel aan het werk en kon ik mij weer gaan focussen op de toekomst. Dat was ontzettend fi jn.”

Meer doen met je tijd
Ook wanneer de omstandigheden niet ideaal zijn, heb je een keuze en kun je meer doen met je tijd. Dat hoopt Julia over te brengen. “Echt, je kunt meer dan je denkt. Never give up. Zoek altijd naar mogelijkheden om door te gaan. Je hoeft alleen in jezelf en in je eigen kunnen te geloven. Kijk maar naar mij.”

GA DUS SLIM OM MET DE TIJD DIE JE HEBT. DIT IS JOUW TIJD.
* De gebruikte naam is om privacyredenen gefingeerd.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sjoerd van Berge Henegouwen
Redactie Timeys

Pin It on Pinterest

Share This