Rodney maakt een nieuwe start
RODNEY IS 35 JAAR. HIJ IS SINDS TWEE MAANDEN UIT DETENTIE EN SLAAPT BIJ FAMILIE EN VRIENDEN. RODNEY HEEFT GEEN CONTACT MEER MET ZIJN EX-VROUW EN ZIJN DOCHTERTJE VAN 6 JAAR. ER IS IN DE AFGELOPEN TIJD VEEL OP HEM AFGEKOMEN EN HIJ WEET NIET HOE HIJ MOET BEGINNEN OM ZIJN LEVEN WEER EEN NIEUWE START TE GEVEN. IN DETENTIE HEEFT RODNEY EEN FOLDER GEZIEN VAN HUMANITAS, WAAROP HIJ HEEFT GELEZEN DAT HIJ HULP KAN KRIJGEN BIJ PRAKTISCHE, SOCIALE EN OUDERSCHAPSVRAGEN. HIJ HEEFT HET NUMMER DESTIJDS OPGESCHREVEN. RODNEY BESLUIT OM TE BELLEN. AAN DE TELEFOON SPREEKT HIJ MET EEN VRIJWILLIG COÖRDINATOR VAN HET PROJECT EEN NIEUWE START. TIJDENS HET GESPREK WORDT ER NAAR HEM GELUISTERD EN GEVRAAGD NAAR ZIJN HULPVRAGEN. VERVOLGENS WORDT ER EEN AFSPRAAK GEMAAKT OP KANTOOR.
INTAKEGESPREK
Rodney is naar het kantoor van Humanitas gekomen voor een intakegesprek. Bij een kop koffie gaat hij met de vrijwillig coördinator in gesprek. Rodney vertelt over zijn situatie en geeft aan waar hij tegenaan loopt. De vrijwillig coördinator kijkt samen met hem naar zijn vragen. Alles wordt in kaart gebracht. Rodney geeft aan dat hij het erg prettig vindt om zijn problemen op papier te zetten, omdat in zijn hoofd alles door elkaar loopt. Vervolgens bespreken ze samen hoe ze de hulpvragen aan kunnen pakken. Omdat er meerdere hulpvragen spelen, is het fijn dat Rodney aan een vaste vrijwilliger gekoppeld wordt. Een vast maatje kan hem een jaar lang ondersteunen bij zijn vragen. Rodney ziet dat wel zitten en maakt een afspraak om kennis te maken met de vrijwilliger en om een start te maken aan zijn hulpvragen.
DE KLIK IS ER!
Rodney komt een paar dagen later weer naar kantoor. Nu is vrijwilliger Felicia er ook bij voor de kennismaking. Rodney vertelt zijn verhaal en Felicia vertelt ook over zichzelf. Het klikt goed. Daarna komt de vrijwillig coördinator nog even bij het gesprek om de hulpvragen van Rodney door te nemen. Rodney vindt het fijn om één vaste persoon te hebben met wie hij alles bespreekt, zodat hij niet steeds zijn verhaal opnieuw hoeft te doen. Vanaf nu is Felicia zijn maatje en helpt hem met al zijn vragen.
NAAR DE GEMEENTE AMSTERDAM
Het eerste wat Rodney doet is een postadres aanvragen bij de gemeente Amsterdam. Hij bespreekt vooraf met Felicia hoe dat in zijn werk gaat. Dan gaat hij naar de screeningsbalie Bijzondere Doelgroepen in Amsterdam. Hier doet Rodney zijn aanvraag voor een postadres en een daklozenuitkering. Ook vraagt hij meteen een stadspas aan. Hiermee krijgt Rodney korting op bijvoorbeeld musea, zwemmen en theater. Hij krijgt met een stadspas een gratis identiteitskaart. De gemeente controleert of Rodney op de door hem aangegeven locaties verblijft. Dit is het geval! Hierdoor heeft Rodney zijn postadres en uitkering gekregen. Rodney is blij: nu kan hij eindelijk weer post ontvangen en krijgt hij tijdelijk elke maand wat geld totdat hij een baan heeft gevonden.
ZORGVERZEKERING AFSLUITEN EN REGELINGEN TREFFEN
Nadat Rodney zijn postadres heeft gekregen maken hij en Felicia een nieuwe afspraak op kantoor. Tijdens deze afspraak gaan ze aan de slag met de volgende hulpvraag. Rodney doet samen met Felicia een aanvraag voor een collectieve zorgverzekering bij Zilveren Kruis. Dit is een verzekering speciaal voor mensen met een laag inkomen. Het aanvraagformulier vullen ze samen in, waarna hij het opstuurt naar de gemeente Amsterdam. Een paar weken later krijgt Rodney te horen dat zijn aanvraag is goedgekeurd: hij is nu verzekerd bij Zilveren Kruis. Hij is opgelucht, omdat het in Nederland verplicht is om een zorgverzekering af te sluiten. Hij kan hiervoor nu geen boetes meer krijgen. Rodney was vóór detentie ook verzekerd bij Zilveren Kruis en heeft toen een betalingsachterstand opgelopen. Hij belt samen met Felicia naar Zilveren Kruis om een zo gunstig mogelijke betalingsregeling te treffen. Hij betaalt nu 20 euro per maand af.
ONDERSTEUNING BIJ HET VINDEN VAN EEN WONING
Rodney weet dat een woning vinden in Amsterdam erg lastig is en dat het lang kan duren voordat hij een woning vindt. Rodney wil zich wel graag inschrijven bij Woningnet en Kamernet. Ook kijkt hij met Felicia naar mogelijkheden buiten Amsterdam om de kans op een woning te vergroten. Rodney kan voorlopig nog slapen bij zijn familie en vrienden, dus hij heeft wel een dak boven zijn hoofd. Als hij een baan heeft zou hij graag een plekje voor zichzelf willen. Hij kan in zijn zoektocht met al zijn vragen terecht bij Felicia.
TERUG DE ARBEIDSMARKT OP
Rodney zou graag weer aan het werk willen. Tijdens de volgende afspraken gaat hij samen met Felicia aan de slag met het maken van zijn CV en motivatiebrief. Ook schrijft hij zichzelf in bij verschillende uitzendbureaus. Twee weken later wordt hij opgebeld dat er mogelijk een baan voor hem is en of hij op sollicitatiegesprek wil komen. Rodney is erg blij, maar heeft nog nooit een sollicitatiegesprek gevoerd. Tijdens de volgende afspraak oefenen hij en Felicia samen hoe hij het gesprek wil voeren. Rodney voelt dat hij nu met meer zelfvertrouwen het gesprek in gaat. In zijn zoektocht naar een baan blijft Felicia hem de komende tijd ondersteunen.
WEER IN CONTACT KOMEN MET ZIJN DOCHTERTJE
Rodney wil graag zijn dochtertje weer zien. Hij mist haar, maar weet niet goed hoe hij dit moet aanpakken. Rodney bespreekt samen met Felicia hoe hij het contact met zijn dochtertje het beste kan herstellen. Samen schrijven ze een brief aan zijn ex-vrouw om haar te vertellen dat hij graag weer contact wil met zijn dochter.
JE STAAT ER NIET ALLEEN VOOR!
Doordat Rodney enorm gemotiveerd is en dankzij de ondersteuning van een vrijwilliger van Humanitas heeft hij een begin gemaakt aan het opbouwen van een nieuwe toekomst. Hierdoor heeft hij meer rustgekregen in zijn hoofd en ziet hij minder problemen. Zijn hulpvragen zijn per afspraak in kleine stukjes aangepakt, waardoor het voor hem niet meer één groot probleem is. De komende tijd kan hij op de steun rekenen van Felicia en kan hij bij haar terecht met al zijn vragen. Zo hoeft Rodney niet alles zelf uit te zoeken en staat hij niet alleen in het maken van Een Nieuwe Start.
Humanitas
0 reacties