De kracht van communicatie

De manier waarop de mens communiceert, is in de loop der jaren enorm geëvolueerd. De tijd dat de post het belangrijkste communicatiemiddel was, is voorgoed voorbij. Tegenwoordig kan je in enkele seconden berichten versturen en ontvangen. Daardoor lijkt moderne communicatie snel en eenvoudig, maar het tegendeel is waar. Door de vele beschikbare kanalen is communicatie net ingewikkelder geworden en beïnvloedde dit ook de professionele manier van communiceren.

In een zakelijke omgeving zijn communicatievaardigheden belangrijk voor een succesvolle en effi ciënte sfeer. De manier waarop we informatie communiceren is van vitaal belang voor de wijze waarop luisteraars informatie ontvangen. Omdat in de toekomst nog meer communicatiekanalen zullen ontstaan, moeten we communicatie op zich blijven bestuderen.

WAT IS COMMUNICATIE?
Communicatie is het delen van informatie tussen individuen of een groep individuen. Vandaag bestaan er heel wat verschillende manieren om te communiceren. Deze zijn stuk voor stuk specifi ek voor wereldwijde informatieoverdracht. Begrip is de eerste stap in het proces van goede communicatie; hierbij staat of valt de goede werking van een bedrijf of organisatie. Onthoud dat het belangrijk is het verschil te onderscheiden tussen communicatie en communicatiekanalen. Een communicatiekanaal is het type media dat gebruikt wordt om een boodschap over te brengen van de ene persoon naar de andere. Het is het instrument dat gebruikt wordt om informatie te versturen.

BELANG VAN COMMUNICATIE
Communicatie maakt een groot deel uit van de manier waarop we in ons dagelijks leven functioneren, ook in een professionele omgeving. Het is onontbeerlijk bij het aangaan van relaties, het delen van informatie, het toewijzen van verantwoordelijkheden, het uitvoeren van teambuildingactiviteiten, de manier waarop een bedrijf aangestuurd wordt. Doeltreffende communicatievaardigheden zijn nodig om je carrière te bevorderen, je voor te bereiden op een functie en je netwerk te versterken. Dit vraagt tijd, maar kan je met de juiste training ontwikkelen. Til jouw carrière naar een hoger niveau door goed gebruik van communicatie.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sjoerd van Berge Henegouwen

Redactie Timeys

Pin It on Pinterest

Share This